UF3:TIPOGRAFIA
I TIPOMETRIA
Tipografia:
-Historia
-Caràcters
de la tipografia
-Parts
dels caràcters.
-Famílies
de caràcters.
-Tipografia
de famílies.
Tipometria:
-Unitats
de mesura
-Canvis
d'unitats de mesura.
Sangries
estudi de paraules, tabuladors Kern Track.
Lletra
manuscrita-lletra digital
lletra
impresa- lletra digital
estructuració del bloc.
Composició
en calent S'han de crear blocs per imprimir:
-tipografia
-Monotípia
-Linotípia
Composició
en fred: Ja estan llestos per la impresio per que fan contacte
directe amb el paper.
-Maquina
de escriure
-fotocomposició-
mon digital.
Tipografia
definició : Un conjunt de característiques visuals de les
lletres i nombres de un text, tals com, el seu disseny , la seva
forma i la seva grandària.
Tipus
de classificació de les lletres segons les seves serifes:
Terminals,
adorns....
Les
serifes mes comuns son las de textes i llibres
I
les no serifes son les utilitzades per titulars curts de diari, els
rotuls de trafic i totes les publicacions de textos curts.
Classificació
de les lletres segons l' interletrejat:
L'espai
que hi ha entre els caràcters.
Tipografia=
Art subtil.
-Els
elements tipogràfics a tenir en compte son:
1.Famílies
de lletres, organitzades en alfabets
2.Paraula
: conjunt de lletres
3.Línia
: conjunt de paraules mes o menys ordenat
4.Paràgrafs
: Conjunt de línies
5.Bloc
de text : Conjunt de Paràgrafs
6.La
columna
7.La
maqueta de pagina
8.L'
impressió
Família
de lletres:
Roma
antiga:Lletra M dividida en el mon digital en 1000 x 1000 unitats= a
1 millio d' elements.
S'agafa
la lletra M com a referencia per que es la lletra mes Quadrada.
Que
son les famílies de lletres?: el conjunt de signes escripturals que
comparteixen trets de dissenys comuns.
Subfamílies:
1.Ample
del traçat= fi, mig, negre
2.forma
del traçat=Perfilat , ombrejat
3.proporció
dels eixos=rodona , estreta , expandida
4.Inclinació
dels eixos= cursiva , inclinada
La
paraula:
La
millor lectura es la combinació de MAYUSCULAS i minúscules.
Forma
exterior:
Ritme
interior: Joc de espais blancs (el tamany del espai entre paraules )
La línia
Conjunt
de paraules que es donen suport , sobre la mateixa línia base.
(línia
imaginaria)
Problemes tipomètrics :
.Espai entre paraules
.Dimensions de la línia:
-Depenen del tipus de lectura
- Grandaria de la lletra
-Nombre ideals dels caràcters:
entre 60 i 70 caràcters , depenen el cos de la lletra .
Paràgrafs
Menys en literatura creativa ,
els paràgrafs sempre tenen unes normes.
Adequació:
-Diferencia gràfica
Columnes i maqueta
La preferència per utilitzar un
nombre de columnes determinat, depèn de :
a: L' ample de la pagina
b: El tipus de projecte
c: Raons de disseny
Els blancs
Son funcionals , calmen la
lectura, aquesta es la seva tasca principal i tenen enormes
possibilitats estètiques.
De la grandària del cos depèn
la línia.
De la longitud de la línia depèn
la interlínia.
De
les interlínies depèn la Coherència
del paràgraf.
Historia
de la Tipografia
Les
majúscules
Roma segle I d.c
-Segle primer:
Els romans tenien un
alfabet idèntic a l'actual, però li faltaven les lletres j, w, v
-Diferents tipus de
escriptura, amb les variants i estils tipogràfics fonamental.
-Imperi Roma
Influencia decisiva
en el desenvolupament de l' alfabet occidental donant-li una adequada
difusió per tota l'Europa conquistada.
Abundants restes
demostren la difusió de l'escriptura a Roma
a) lletres de bronze
encunyades en inscripcions tallades en la pedra).
Son lletres incises
en pedra mostren restes de l'instrument que les va tallar.: aixi com
de pinzell emprat per a fer l' esbos de la composició
b)
avisos en les rondes i carrers pintat amb pinzell
c)
ja es dissenya ven les composicions d'una manera jeràrquica
Els estils
tipogràfics fonamental que registrava la societat romana eren:
.Quadrat
-Majúscules
quadrades romanes, originalment cisellades en pedra.
-Auge entre segona
mitat del segle I i el Segle III (imagen lletras romanes)
en
codix de luxe, aguantara fins al segle VI i fins al segle IX en
titulars
Mateixa
alçada i amplada
Totes
les lletres deriven de formes Quadrades, circulars i triangulars
Formes
rectilínies, acabades en traços rematats amb gracies
Formes
simples. sense lligadures.
.Rusticà
Versions menys
formals i mes rapides en la seva execució de les majúscules
quadrades.
-Es
una escriptura de majúscules mes adaptada a
l'escriptura amb tinta sobre suports "tous"
.Cursiva
Diverses modalitats
d' inclinació de les majúscules
-Es tracta d ' una
escriptura menys formal i d' execució mes rapida.
De entre les grans
aportacions dels romans a la tipografia destaca especialment l'
establiment d' un canon d' escriptura molt perfilat
L a columna
Trajana
(Roma 114 d.c)
Els
caràcters mostren un petit PEU per a compensar l' eixamplament òptic
de la part central del
trets verticals, i establir una base imaginaria de línia.
Les minúscules:
Amb la decadència
de l' imperi roma tenen lloc 2 fets decisius:
a) Un avenç
-Utilització del
pergamí i la vitel·la
. Preparats en fines
lames plegades i enquadernades en codex.
.Amb ells l' us de
noves eines com la ploma d'au
B) Una conseqüència:
-Al tenir millors
materials i eines l' escriptura es desenvolupa
.Per la rapidesa de
l' escriptura us de les predecessores. Les primeres lletres
minúscules.
El tipus de lletra
inicial:
-Desenvolupat pels
romans en el segle IV , i després va ser molt usada en escrits
cristians fins al segle VIII
Totes les lletres
tenien una altura fixa menys la D i H
Totes les lletres
eres anguloses menys l' A,D,I,H I M, que eren arrodonides.
Lletres Semiuncial
Mes tard es va
elaborar un altre estil- mes proper a la caixa baixa actual-Que eren
les lletres Simuncials.
.Algunes d'aquestes
lletres se surtin de la línia de caixa amb traços descendents i
ascendents.
.era un intent de
formalitzar els estils cursius de l' escriptura quotidiana que se
estaven modificant.
Minúscula
carolíngia
Després de la
decadència i la caiguda de l' imperi roma l'emperador carlomagne, en
un intent de reflotar la cultura occidental que es va encarregar a
Alcuino de york Professor de l'escola de la cort de Aachen , que
desenvolupes una minúscula forma, per usar-se com a lletra de
llibres a occident.
Serà el disseny
dels caràcters de caixa baixa (any 789 d.c) assolin-se la mitat de
l' escriptura europea.
.El suport de
carlomagne va servir també per que s' instituïssen clarament
jerarquies en la composició. L'u s de inicials i semiuncials i
minúscula carolingia.
Lletra gòtica:
Segle X monestir de
st.gall(suïssa)
s' experimentava
amb un nou tipus de lletra comprimida angriliosa que era mes rapida
d'escriure i aprofitava millor el paper, factors que resultaven de
gran ajuda per que la demand d' escrits augmentava molt.
En el segles
posteriors la copia de llibres va augmentar encara mes.
El paper
.Cap a l'any 1100
d.c entra en Europa el paper
.Lentament el secret
de la fabricació de paper corrent per Europa. En el segle XII la
primera fabrica a valencià.
Fins a principis del
segle XV no va ser ven acceptada.
.Aquest
esdeveniments es donaven en un moment pels anglosaxons com (època de
les tenebres) i encara que cultural ment l' edat mitjana era pobre,
pràcticament eren els monjos els que dominaven i ensenyaven.
En els països
nòrdics es va desenvolupar una variant la lletra anomenada teixidura
Aquest estil va
sofrir algunes variacions durant els segles XIII, XIV
.Textos
precissus estil amb traços perpendiculars a la línia d'
escriptura.
.Traços quadrats.
Amb peus simbòlics ròmbics creuant la línia d' escriptura Va ser
el primer model de tipus d'impremta.
Lletra
bastarda(foto) Littera
bastarda: estil cursiu angulós. La lletra goica es va difondre,
encara que amb desigual acollida, per tota Europa
Littera
Moderna: a Itàlia es va idear una variant de la gòtica, mes
arrodonida però igual de condensada que va ser molt utilitzada a
Itàlia durant el Renaixement.
Littera
Antiqua: Cap a l'any 1400, en la mateixa Itàlia, Poggio Bacciolini
va recuperar la tradició carolingia per a crear aquesta alternativa
a la Littera Moderna
Minúscula
de Niccoli: l'ambient anava propiciant cada vegada mes
l'aprofundiment en les tècniques manuals d'escriptura, Aixi, previ a
la invenció del rotogravat en l'any1446, Niccolo Niccoli desenvolupa
aquest estil de lletra, precursora de l'escriptura itàlica moderna,
i elaborada a partir de la cursiva gòtica informal.
La
impremta
1450:
Gutenberg inventa alhora els caràcters mòbils i la prens-as, creant
la impremta a Europa.
Precedent:
en Orient, el corea Pi_Sheng havia inventat els caràcters mòbils en
fang cuit
1200
dC: els coreans ja fonien els tipus en bronze
1300dC:
els coronàs can imprimir el primer text congest
1456:
el primer text occidental va sortir de la impresa de Jhon Guntemberg.
LA LLETRA O
CARACTER
ULL:
1.Qualsevol que
sigui l'origen de la composició , l'ull dels caràcters es el que es
veu en el paper.
2.En tipografia
l'ull d'un caràcter es la seva part impresa.
Lingot:
- En tipografia:
peça metàl·lica
que forma part del material de blancs.
Com a tal, la seva
altura es inferior a la dels caràcters.
La seva longitud i
el seu gruix son variables .
Serveixen per
completar els grans blancs en les formes tipogràfiques
Es diuen Imposicions
quan separen unes pagines d'unes altres en la branca.
Muscle (hombro) :
1:En la tipografia
espai compres entre
el limit extern de l'ull de la lletra .
Hi ha dons , un
muscle superior o cap, un muscle inferior i dos lateral
Els 2 primers es
relacionen amb l' interlineat. I els 2 segons amb l' acostament o
espai entre lletres.
Els muscles són de
valor diferent segons la lletra.
Els mes importants
són els de les lletres d'ull mig (a c i...)
Els mes reduïts els
muscles e les lletres les astes quals ocupen l'ull superior (h d f
etc) i els de les lletres les astes de les quals ocupen l' ul
inferior (p q g etc)
Una I impresa sota
una p , per exemple, no esta separada mes que per un blanc del valor
del muscle de peu de la p, afegit al del muscle de la I.
El cos d'un caràcter
tipogràfic es sempre igual a l'altura de l'ull mes els seus muscles
de cap i peu
- En composició en fred no cal preocupar-se de la noció del muscle, sinó del seu equivalent.L'espai que separa una línia de la següent.
Encara que aquest
espai pugui modificar-se a voluntat, esta prevista pel constructor de
la tipografia una distancia mínima, lligada a la noció del cos.
Aquesta distancia,
que no es deguda a la presencia material de cap muscle,garanteix a la
composició una llegibilitat adequada
UNITATS DE LLETRES
Les lletres
d'impremta estan confeccionades per un nombre d'unitats, de tal
manera que quan la M te 18 la a te 8 la r te 7 la t 6 etc......
APOFIGE:Es un quart
de curvatura que es troba a les terminals o en el començament de la
lletra.
CLASSIFICACIONS
TIPOGRÀFIQUES
Asta: es l'element
essencial de la lletra i d' altres signes, i consisteix en una o mes
línies rectas o corbes, tancades o obertes.
Tipus:
-Ascendents: que
surten per sobre de l'ull mig de la lletra.
-Mitja o central: si
pertany a l'ull mig de la lletra.(n,m,x);s'anomena també alçada de
la x que correspon a l'alçada de la lletra versaleta.
-Descendents: si
sobresurt per sota de l'ull mitja. (p,q)
Formes de les astes
-Asta rectes: que
segueix una sola direcció.
-Asta corbes :que no
segueix una mateixa direcció.(S,o,q)
-Asta mixta: La
combinació de un asta recta i corba (A)
Gruix:
-Asta modulada:
Presenten variacions en el gruix
-Asta uniforme: son
les que no varien.
Terminals: son els
elements decoratius i complementaris del asta de les lletres que el
porten, i es indispensable juntament amb el traçat del asta per
distingir els diferents estils.
Serifas: son
adorns.
ANATOMIA DE LES LLETRES
Parts de una paraula
Parts de les lletres
Altres parts de les lletres
Esquema de una
peça d'impremta amb les seves parts
(La lletra X
representa la amplitud de les minúscules)
En aquesta
imatge podem veure com canvia algunes parts de les lleres en
distintes tipografies.
Evolució de la
terminal n en minúscula.
El gruix entre
les paraules.
La lletra M
majúscula representa la lletra mes quadrada .
Classificacions
tipogràfiques
Les 3 classificacions tipogràfiques més característiques i conegudes són:
1) Thibaudeau
2) Novaresse
3) Vox
François
Thibaudeau (França, 1921)
Francis Thibaudeau (1860, Cholet, França - 1925, París, França) fou un tipògraf francés i el creador del primer sistema de classificació taxonòmica, la classificació de Thibaudeau. Realitzà la classificació mentre desenvolupava catàlegs per marques com Renault & Marcou i Reignot & Cie al principi del segle XX. També va treballar a Deberny i Peignot entre 1921-1925.
Aquesta
classificació es basa en:
• el
contrast de les astes
• i,
sobretot, en la forma de les terminals.
Aquesta persona classifica les lletres en 4 tipografies diferents.
1.Romana
antiga
Caracteristiques
basiques:
• prenen
les caracteristiques de les romanes de Jenson o
Garamond,
començant pels seus remats triangulars.
• tenen
traços modulats amb lleuger contrast i serifs
triangulars.
Alguns
exemples son: Jenson, Garamond i Baskerville.
2.Romana moderna
Característiques
bàsiques:
• comparades
amb el grup anterior, aquestes son mes
rígides
i geomètriques en traç
• gran
sobrietat dels seus remats
• traços
amb fort contrast clarobscur
• serifes
filiformes.
Alguns
exemples son: Bodoni, Didot i Walbaum.
3.Egípcies
Característiques
bàsiques:
• pesats
patins quadrangulars
• poca
modulació en els seus traços
• serifes
quadrangulars tallades en angle recte, d’igual
gruix
o major al dels traços.
Alguns
exemples son: Clarendon, Memphis i Rockwell.
4.Pal
sec
Característiques
bàsiques:
• manquen
de remats o patins i per aixi tenen major
relació
amb les capitals gregues que amb les romanes.
• presenten
traços de gruix uniforme
• les
serifes no existeixen.
Alguns
exemples son: FranklinGothic, Frutiger,
Aldo Novarese (Torino, 1957)
Aldo Novarese (pontestura 29 de junyde 1920 – Torí, 16 de setembre de 1995) va ser un tipògraf italià que visqué i treballà majoritariament en Torí. Treballà en la foneria tipogràfica Nebiolo i produí un gran nombre de dissenys únics.
Un dels dissenys més famosos de Novarese és la Micrograma (dissenyada conjuntament amb Alessandro Butti), que més tard va redissenyar per a, entre altres coses, incloure les minúscules i que va reanomenar com Euroestile
Els dissenys de Novarese van ser tant innovadors com clàssics, i aquells que estan disponibles al present mostren una gran varietat de característiques memorables.
Aquesta
classificació es una modificació de la
realitzada
per Maximilian Vox.
Suggereix
termes equivalents en angles,
francès
i alemany.
Aquesta persona classifica les lletres en - tipografies diferents.
1.Lapidaires
Característiques
bàsiques:
• son
tipus que mostren l’efecte del cisell sobre la pedra
•
principalment son tipus
basats en les inscripcions de les
capitals
romanes, per˜ incloent també les llatines.
Alguns
exemples son: Hadriano, Open Roman i Perpetua
2.Medieval
Característiques
bàsiques:
• totes
les formes de les lletres gòtiques s’inclouen en aquesta
categoria.
Alguns
exemples son: Alte Schawabacher.
3.Venecianes
Aquest grup es
l’equivalent a les Humanes i Garaldes de la
Classificació de Vox explicat
posteriorment. I es divideix en 2 grups
a)
Humanes
Característiques
bàsiques:
• van
aparèixer a Venècia entre 1460 i 1470
• son
els primers tipus romans que es deriven dels manuscrits
humanistes
del segle XV.
Alguns
exemples son: Berkeley Old Style, Centaur, Cloister,
Erasmus,
Golden Type i Jenson.
b)
Garaldes
Característiques
bàsiques:
• són
tipus romans del segle XVI, que van sorgir dels gravats de
Francesco
Griffo encarregats per Aldo Manuzio
• són
modificacions dels primers tipus italians.
• es
caracteritzen per les seves proporcions mes fines i flexibles.
Alguns
exemples són: Bembo, Sabon, Garamond i Palatino.
4.Transicionals
Caracteristiques
basiques:
• corresponen
al grup de les Reals de Vox, el primer tipus va ser
el
Romain du Roi, fet pel grabador frances Philippe Grandjean
en
1694, a Franヘa,
per a la Impremta Real.
• posseïxen
caracterestiques tant de l’estil antic com de l’estil
modern.
Alguns
exemples són: Baskerville, Century Schoolbook,
Cheltenham,
Cochin, Corona, Melior i MŽridien.
5.Bodoniani
Característiques
bàsiques:
• equivalen
al grup Didones de Vox
• van
apareixer a mitjan segle XVIII
• van
ser creats per Didot i perfeccionats per Bodoni
• son
facilment reconeguts per:
– la
seva verticalitat
– el
seu fort contrast
– els
seus patins perfectament horitzontals.
Alguns
exemples són: Bodoni, Century, De Vinne, Didot,
Falstaff
i Madison.
6.D'escriptura
Característiques
bàsiques:
• corresponen al grup
de Scriptes de Vox.
• imiten
l’escriptura manual produïda amb plometa, pinzell o
burí
• són
d'inspiració cal·ligrafia.
Alguns
exemples són: Balzac, Cursiva Ashley, Cursiva
Bernhard,
Cursiva Reiner, Cursiva Trafton, Mistral i Rondo.
8.Egípcies
Característiques
bàsiques:
• representen al
grup de Mecanes de Vox
• van
aparèixer durant l’auge de la Revolució Industrial, com
tipus
de retolació
•
especialment
pensats per a treballs de publicitat.
Alguns
exemples són: Beton, Serifa, Clarendon, Egyptian 505,
Ionic,
Lubalin Graph, Melior i Memphis.
9.Lineal
Aquesta es separa en 4
tipus de tipografia diferents:
a) Grotesque
Característiques
bàsiques:
• d’origen
vuitcentista, els primers d’aquests tipus van ser creats
per
a treballs de retolació i publicitat
• mes
tard, aquells que disposaven de caixa baixa van ser
perfeccionats
per a adequar-los a text continu.
Alguns
exemples són: Akzidenz Grotesk.
b) Neo-grotesque
Característiques
bàsiques:
• moderns
caràcters sense serifa.
Alguns
exemples són: Frutiger, Helvetica i Bell Gothic.
c)Geomètriques
Característiques
bàsiques:
• sorgeixen
a partir de 1920 com a conseqüència de les propostes
estètiques
dels moviments d’avantguarda a Europa
• tipus
monolineals
• es
construeixen a partir de línies rectes i figures geomètriques
bàsiques
com el cèrcol i el rectangle.
Alguns
exemples són: Erbar, Eurostyle, Futura, Kabel i Metro.
D)Humanistes
Característiques
bàsiques:
• basades
en la proporció de la rodona versal, en els caràcters
humanístics
i en garaldes de caixa baixa.
Alguns
exemples són: Pascal, Quay Sans, Syntax i Stone
Sans.
10:Fantasia
Característiques
bàsiques:
• el
dissenyador crea formes cridaneres
• els
exemples els comencem a trobar al segle XIX (el moviment
Art
Nouveau, especialment).
Alguns
exemples són: Desdemona.
Maximilian Vox (França, 1954)
Maximilien Vox, el veritable nom del qual és Samuel William Théodore Monod (16 de desembre de 1894, Condé-sur-Noireau - 18 de desembre de 1974, Lurs, on és enterrat), va ser un gravador, dibuixant, il·lustrador, editor, periodista, crític de l'art, i teòric i historiador de les lletres i de la tipografia francesa. Maximilien Vox continua sent viu i conegut al món de la tipografia pel seu model pedagògic de reconeixement i d'identificació de les lletres tipogràfiques.
Classificació pertanyent a vox
1. Humanes // Humanístiques · Venecianes
Sorgeixen a Venècia entre 1460 i 1470.
Són els primers tipus romans que es deriven dels manuscrits
humanistes del segle XV.
Característiques bàsiques:
• contrast feble i gradual entre els traços gruixuts i fins
• el traç transversal de la ‘i’ de caixa baixa és oblic
• les lletres de caixa baixa tenen ascendents oblics i traços terminals
• les lletres de caixa alta tenen la mateixa altura que les ascendents
• els traços terminals són gruixuts i inclinats
• l’espaiat entre les lletres és ampli.
1. Humanes // Humanístiques · Venecianes
Sorgeixen a Venècia entre 1460 i 1470.
Són els primers tipus romans que es deriven dels manuscrits
humanistes del segle XV.
Característiques bàsiques:
• contrast feble i gradual entre els traços gruixuts i fins
• el traç transversal de la ‘i’ de caixa baixa és oblic
• les lletres de caixa baixa tenen ascendents oblics i traços terminals
• les lletres de caixa alta tenen la mateixa altura que les ascendents
• els traços terminals són gruixuts i inclinats
• l’espaiat entre les lletres és ampli.
Alguns exemples són: Jenson, Berkeley, Old Style, Centaur,
Cloister, Erasmus, Golden Type, Kennerley i Verona.
Cloister, Erasmus, Golden Type, Kennerley i Verona.
2. Garaldes // Garald · Old face · Antics
Antics tipus romans del segle XVI, que van sorgir dels gravats
de Francesco Griffo encarregats per Aldo Manuzio.
Són modificacions dels primers tipus italians.
Característiques bàsiques:
• proporcions més fines i flexibles.
• la seva modulació és obliqua
• hi ha contrast mig entre els traços gruixuts i els fins
• tenen traços terminals en els peus de les lletres de caixa baixa
• la ‘i’ minúscula te una asta transversal horitzontal
• la caixa alta és més curta que els ascendents de caixa baixa.
Alguns exemples són: Bembo, Caslon, Dante, Ehrhardt, Garaldus, Garamond, Goudy Old Style, Palatino,Perpètua, Plantin i Sabon.
3. Reals // Réales · De transició
El primer tipus va ser el Romain du Roi, fet pel grabador
francès Philippe Grandjean en 1694 a França per a la
Impremta Real.
Les reals posseïxen característiques tant de l’estil antic com
de l’estil modern.
Característiques bàsiques:
• la seva modulació és vertical o gairebé vertical
• el contrast entre traços gruixuts i fins oscil·la de mitjà a alt
• els traços terminals ascendents de les lletres de caixa baixa
són lleugerament oblics (de vegades horitzontals)
• els traços inferiors són generalment horitzontals o gairebé
horitzontals
• els traços terminals són en general angulosos i enquadrats.
Alguns exemples són: Cheltenham, Baskerville, Caledònia, Century Schoolbook, Cochin, Corona, Melior, Méridien, Olympian i Stone Serif.
Caràcters moderns
1. Didones
2. Mecàniques
3. Lineals
Característiques bàsiques:
• nascuts amb la Revolució Industrial cap a
finals del segle XIX
• característica principal: la senzillesa dels
seus traços.
Van aparèixer a mitjan segle XVIII.
Van ser creats per Didot i perfeccionats per Bodoni.
Són fàcilment reconeguts per la seva verticalitat, pel seu fort
contrast i pels seus patins perfectament horitzontals.
Característiques bàsiques:
• modulació vertical
• contrast abrupte entre traços gruixuts i fins
• els traços terminals del peu i ascendents de caixa baixa són
horitzontals
• els traços terminals horitzontals són prims i usualment
quadrats
• l’espaiat és estret en la majoria dels casos.
Alguns exemples són: Bodoni, Century, De Vinne, Didot, Falstaff i Madison.
2. Mecàniques // Slab seriffed · Egyptians
Van aparèixer durant l’auge de la Revolució Industrial, com
tipus de retolació, especialment pensats per a treballs de
publicitat.
Característiques bàsiques:
• poc o nul contrast en el gruix dels traços
• l’espaiat és ample
• els traços terminals són generalment del mateix gruix que
les astes
• la majoria tenen traços terminals quadrangulars
• l’habitual és una gran altura de la ‘x’.
Van aparèixer durant l’auge de la Revolució Industrial, com
tipus de retolació, especialment pensats per a treballs de
publicitat.
Característiques bàsiques:
• poc o nul contrast en el gruix dels traços
• l’espaiat és ample
• els traços terminals són generalment del mateix gruix que
les astes
• la majoria tenen traços terminals quadrangulars
• l’habitual és una gran altura de la ‘x’.
Alguns exemples són: Clarendon, Egyptian 505, Ionic, Lubalin Graph, Melior, Memphis, Rockwell, Serifa i Volta.
3. Lineals ⁄⁄ Sans · Sans serif · Grotesques
3.1 Grotesque
D’origen vuitcentista, els primers d’aquests tipus van ser
creats per a treballs de retolació i publicitat.
Més tard aquells que disposaven de caixa baixa, van ser
perfeccionats per a adequar-los a text continu.
Característiques bàsiques:
• algun contrast en el gruix dels traços
• lleugera quadratura en les corbes
• la ‘R’ de caixa alta té usualment una branca corbada
• la ‘g’ te freqüentment un trau obert
• la ‘G’ té usualment una ungla.
Alguns exemples són: Akzidenz Grotesk i Monotype 215-216.
3.2 Neo-Grotesque
Moderns caràcters sense serifes.
Característiques bàsiques:
• els contrastos de gruix de traç estan menys marcats
• l’embocadura de certes lletres com la ‘C’ sol ser més oberta
• la ‘g’ no té anell inferior tancat sinó una simple cua.
Alguns exemples són: Frutiger i Helvetica.
3.3 Geomètriques
Sorgeixen a partir de 1920 com a conseqüència de les propostes
estètiques dels moviments d’avantguarda a Europa.
Característiques bàsiques:
• tipus monolineals
• es construeixen a partir de línees rectes i figures geomètriques
bàsiques com el cercle i el rectangle.
Alguns exemples són: Erbar, Eurostyle, Futura, Kabel i Metro.
3.4 Humanistes
Característiques bàsiques:
• basats en la proporció de la rodona versal, els caràcters
humanístics i garaldes de caixa baixa, i en les proporcions de
les majúscules inscripcionals romanes i el disseny de caixa
baixa de les romanes del segle XV-XVI
• presenten algun contrast en el gruix dels traços.
Alguns exemples són: GillSans, Optima, Quay Sans i Syntax.
4 Incises // Scripts // Manuals
Menys utilitzades que els dos grups anteriors,
el de les Incises, Scripts i Manuals formen
part dels caràcters d’inspiració caligràfica.
4.1 Incisas // Incíses · Tallades
Caràcters basats en lletres tallades en pedra o en metall.
Característiques bàsiques:
• com les lineals, amb freqüència els seus patins o remats són
petits i triangulars
• els caràcters tenen un ample relativament uniforme
• sovint presenten grans remats triangulars.
Alguns exemples són: Columna i Perpètua.
4.2 D’escriptura // Scripts
Característiques bàsiques:
• lletra que imita l’escriptura manual produïda amb plometa,
pinzell o burí
• són d’inspiració caligràfica.
Alguns exemples són: Hyperion, Legen, Mistral i Rondo.
4.3 Manual // Manuaires
Característiques bàsiques:
• caràcters del segle xx, basats en originals dibuixats a mà, amb
pinzell, llapis o qualsevol altre instrument
• no representen cap tipus d’escriptura
• són inadequats per a la composició de textos
• s’empren amb fins publicitaris.
Alguns exemples són: Banco, Cartoon, Jacno, Klang i Matrua.
Característiques bàsiques:
• caràcters del segle xx, basats en originals dibuixats a mà, amb
pinzell, llapis o qualsevol altre instrument
• no representen cap tipus d’escriptura
• són inadequats per a la composició de textos
• s’empren amb fins publicitaris.
Alguns exemples són: Banco, Cartoon, Jacno, Klang i Matrua.
Tipometria
1. Conjunt de tècniques utilitzades per mesurar els caràcters d’impremta i
diferents aspectes dels processos d’impressió de textos.
2. Part de la tipografia, que estudia la ,mesura de la composició basada en el
cícer del punt.
Evolució històrica
1723.Martin-Dominique Fertel al va ser el primer tipògraf que va desenvolupar un sistema de composició tipomètrica.
Sistema Fournier:
-Sistema Didot
(Europa continental)
-Sistema Pica
(Àmbit Anglosaxó)
1737.Pierre-Simon Fournier publica una taula de proporcions per a la fundició de tipus.
El sistema de Fournier és un sistema duodecimal (de base 12) i va perdurar fins a mitjans del segle XX.
El sistema de Fournier és un sistema duodecimal (de base 12) i va perdurar fins a mitjans del segle XX.
Sistema duodecimal de Fournier Per establir la mesura dels cossos es basà en la nomparela, unitat que dividí en sis parts, cadascuna de les quals anomenà punts. Igualment el doble de la nomparela o el que és el mateix el conjunt de dotze punts rebé el nom de cícer.
Cícer
El nom d’aquesta supraunitat
duodecimal constitueix un
homenatge a l’obra de Ciceró
Epistolae ad familiares.
Didot
Peu de rei
Sistema duodecimal de Didot
Punt de partida El peu de rei es dividia en 12 polzades (27,072 mm).
.Cada polzada es divideix en 12 linees (2,256 mm).
.Cada línea es divideix en 12 punts (0,188 mm).
Proposta de Didot
Cada punt Didot correspondrà a dos punts del peu de rei, es a dir, 0,376 mm. El cícer seguirà essent 12 punts Didots (4,512 mm)
Cada punt Didot correspondrà a dos punts del peu de rei, es a dir, 0,376 mm. El cícer seguirà essent 12 punts Didots (4,512 mm)
Historia
1790.Benjamin Franklin reformula el sistema, basant-lo en la polzada anglesa (25,4 mm), enlloc de la francesa. S’anomenarà pica i la seva unitat correspondrà a una sisena part de la polzada.
Així doncs les mesures tipomètriques angleses i continentals seràn diferents des
d’ençà.
Benjamin Franklin
El sistema fallit de Napoleó.
Demana a Firmin Didot un nou sistema tipomètric basat en el sistema mètric:
• 2,5 punts = 1 mm
• 10 punts = 4 mm
La derrota de Napoleó truncà el projecte. 1811
Demana a Firmin Didot un nou sistema tipomètric basat en el sistema mètric:
• 2,5 punts = 1 mm
• 10 punts = 4 mm
La derrota de Napoleó truncà el projecte. 1811
DIDOT
(europeu continental)
• punt Didot (0,376 mm)
• cícero = 12 punts Didot (4,512 mm)
PICA
(anglosaxó)
• punt de Pica (0,352 mm) 1/72,27 d’una polzada
• Pica = 12 punts de Pica (4,233 mm)
CICER
(europeu continental)
• Milímetres x 2,660 = punts
• Milímetres x 0,222 = cícers
• Punts x 0,376 = milímetres
• Cícers x 4,512 = milímetres
PICA
(anglosaxó)
• Milímetres x 2,834 = punts
• Milímetres x 0,236 = piques
• Punts x 0,352 = milímetres
• Cícers x 4,224 = milímetres
Punt
(mesura d’elements inferiors)
• cos
• interlinea
• interlineat
• filet
Cícer (12 punts)
(mesura d’elements superiors)
• longitud de línea (anomenada “mesura”)
• alçada de columna tipogràfica
• dimensions de les il·lustracions
Cícer divisible
S’expressa en el nombre de cícers i nombre
de punts (no decimals de cícer)
per exemple
• una línea d’amplada 18 cícers i 7 punts
Tipòmetre
(europeu continental)
• Milímetres x 2,660 = punts
• Milímetres x 0,222 = cícers
• Punts x 0,376 = milímetres
• Cícers x 4,512 = milímetres
PICA
(anglosaxó)
• Milímetres x 2,834 = punts
• Milímetres x 0,236 = piques
• Punts x 0,352 = milímetres
• Cícers x 4,224 = milímetres
Punt
(mesura d’elements inferiors)
• cos
• interlinea
• interlineat
• filet
Cícer (12 punts)
(mesura d’elements superiors)
• longitud de línea (anomenada “mesura”)
• alçada de columna tipogràfica
• dimensions de les il·lustracions
Punt indivisible
Cícer divisible
S’expressa en el nombre de cícers i nombre
de punts (no decimals de cícer)
per exemple
• una línea d’amplada 18 cícers i 7 punts
Tipòmetre
Regla graduada, per una banda en
cícers i per l’altra en centímetres,
que permet la mesura de qualsevol
element tipogràfic.
Tipus
de paràgrafs
Paràgraf:
És cada una de les divisions d' un texte. Indicat al principi amb
una lletra majúscula, i al final amb un punt i apart. Per fer una
correcta identificació dels paràgrafs hem de tenir en compte una
serie d' elements com són la sangria i les línies curtes.
Sangria:
És un blanc que es deixa a principi de línia – sigui la primera o
qualsevol altra- que té com a funció ressaltar l'inici del paràgraf
i fer mes fàcil la lectura.
Línies curtes:
Són aquelles que no omplen per complet la mida de llargada de
composició, completant-se amb blancs. En aquest tipus de línies el
text ha d'ocupar una mica mes que l'espai corresponent a la sangria,
i si es tracta de blanc al final de la línia, aquest ha de ser com a
mínim igual que l'espai de la sangria.
Paràgraf
ordinari: És aquell que té sangrada la primera línia i
la darrera curta. És el més emprat en la composició de texte
seguit, sobretot en la composició de llibres de lectura.
Paràgraf
francès: És aquell que porta sangria a totes les seves
línies a excepció de la primera, tenint la seva ultima línia
curta. Es fa servir sobretot en la composició d' enciclopèdies i
diccionaris.
Paràgraf modern:
És aquell que no te sagnada a cap línia ,i la ultima curta.
Normalment quan el fem servir, per tal de poder veure sense
dificultat la separació d' un paràgraf a l'altre, es sol deixar una
línia en blanc.
Paràgraf
epigràfic: És el composat per línies de diferent
longitud centrades, per la qual cosa no podem considerar el blanc
existent a principi i final de cada línia com a sangria . Es fa
servir per la composició de títols i textes breus d'estil clàssic.
Paràgraf
quebrat: És aquell que totes les seves línies alineades
a l'esquerra o dreta quedant el text, pel costat oposat , de manera
irregular. Es fa servir molt en el peus de foto de revistes.
Paràgraf en
bloc: És aquell composat sense sangries i sense línies
curtes amb totes les línies de la mateixa longitud formant un bloc.
S' utilitza molt poc, nomes per a petits textes com peus de foto o
colofons
Triangles
espanyol: Composició en que cap de les línies del
paràgraf por ta sangria, i amb la seva ultima línia curta centrada.
Es fa servir molt poc, nomes en textos molt curts.
Base de llampara:
Composició sense sangries i en línies curtes de mides decreixents.
Fet servir molt rarament i en textes breus.
Paràgraf
sagnant: Composició creada per mi, que te la
característica de tenir sangries a totes les línies tant per la
dreta com per la esquerra.
Aspectes
importants a tenir en compte a la hora de formar un paràgraf
-La tipografia: La tipografia a de ser fàcilment intel·ligible per
l'ull humà.
-Legibilitat: La lectura ha de ser còmoda i el més fàcil possible.
-Cos de la lletra e interlineat: El cos de la lletra i l'interlineat
han de anar units a escala, per que sigui mes fàcil i còmoda la
lectura, el mes apte es que l'interlineat sigui 2 vegades mes gran
que el cos de la lletra. Es a dir si tenim un cos de lletra de 9
l'interlineat ha de ser de 11. I es marca d'aquesta manera 9/11
-Set (espai entre lletres): L' espai a de ser apropiat un espai massa
gran o massa petit fa la lectura incomoda.
-Espai entre paraules: De la mateixa manera que passa amb l'espai
entre lletres, l'espai entre paraules també a de ser l'apropiat per
que la lectura sigui lo mes agradable possible.
-Grossor dels caràcters: El grossor dels caràcters l'apropiat es un
gruixut normal, a no ser que vulguis destacar una paraula o frase
aleshores , has de fer les lletres mes gruixudes o fines que el reste
(sense exagerar) per a que destaquin .
INDESING
Ès una aplicació per a la composició digital de pàgines desenvolupada per la companyia Adobe Systems i dirigida a dissenyadors gràfics i maquetadors professionals. Presentada el 1999, el seu objectiu era constituir-se en l'alternativa a QuarkXPress (QXP), de Quark Inc que des de feia dotze anys venia exercint el monopoli de facto en la composició professional de pàgines.
Aquesta finestra és la que et surt en obrir el programa, on pots decidir la mida de pàgina, nombre de columnes, Els marges i el sagnat.
Modificacions que poden tornar a sser modificades les vegades que es vulgui a la pestanya composició.
A la pestanya finestra, trobem totes les finestres que poden obrir-se al programa, com la finestra per modificar caràcter i paràgrafs i les eines que són les més bàsiques i utilitzades en InDesing juntament amb l'estil de paràgraf i caràcter.
Caracter
Mida de font: amb aquesta pestanya pots aplicar la grandària que vulguis als caràcters.
Kerning: és per modificar l'espai entre 2 caràcters o 2 paraules.
Interliniado: S'usa per estableixes un espai més gran o inferior entre 2 o mes línies.
Tracking: s'usa per augmentar o disminuir la mida entre 2 o mes paraules i caràcters.(El mínim i màxim de tracking que es pot aplicar, sent fins i tot atractiu per a la lectura és -25 i +25).
Desplaçament vertical: Desplaça el caràcter o caràcters, les línies, paràgrafs i textos, depèn el que sigui seleccionat cap avall o cap amunt tant com calgui.
Sesgar o falsa cursiva: la seva funció és corbar la lletra cap a la dreta o izqierda els graus que siguin necessaris.
Estils de paràgrafs
Aquí Trobem Totes els alineacions possibles per a un paràgraf.
A l'esquerra, centrat, justificat amb ultima línia ala esquerra etc ....
A l'esquerra, centrat, justificat amb ultima línia ala esquerra etc ....
Tipus de sangrias: La sangria és un espai que es deixa entre el text i els marges.
N'hi ha de 4 tipus a InDesing:
-sangria esquerra
-sangria dreta
-sangria esquerra primera línia
-Sangria dreta ultima línia
Espais: aquestes eines serveixen per ajustar l'espai d'abans i d'despres d'un paràgraf respecte a un altre.
Mida de la lletra capitular o primera lletra: amb aquesta eina, podem augmentar la mida de la capitular perquè ocupi més línies.
No hay comentarios:
Publicar un comentario