Necessitat
de comunicació
La comunicació
segons Berelson, és:
La transmissió d'informació, idees, accions, habilitats, a traves de símbols, paraules, imatges, figures, gràfics, etc ...
La transmissió d'informació, idees, accions, habilitats, a traves de símbols, paraules, imatges, figures, gràfics, etc ...
Comunicació: donar a conèixer als altres:
els meus:
-Emocions
-sentiments
-Formes de pensar
-Situació en la qual em trobo, etc ...
els meus:
-Emocions
-sentiments
-Formes de pensar
-Situació en la qual em trobo, etc ...
A través de certs (símbols, signes i paraules) que em permetin
donar-me a entendre amb les persones que m'envolten.
Comunicació
gestual:
Gestos o símbols mobles fets amb el cos.
Gestos o símbols mobles fets amb el cos.
Després:
comunicació gestual
+ Sons simples
Més endavant:
+ Sons complexos
Més endavant.
+ sons complexos
+ informació
+ coneixements
Més endavant:
Plasmació de senyals, símbols, signes usats en la comunicació oral (Parets i pedres).
comunicació gestual
+ Sons simples
Més endavant:
+ Sons complexos
Més endavant.
+ sons complexos
+ informació
+ coneixements
Més endavant:
Plasmació de senyals, símbols, signes usats en la comunicació oral (Parets i pedres).
-Per què?
Simplement per necessitat (Donar-li a entendre als altres que vols alguna cosa d'ells).
Com ho fan?
Recursos gràfics a mà:
-Un pal, pedres, dits sang d'animals, excrements, etc ..
Més endavant:
Lent refinament de les demandes i necessitats:
-El món està explicat amb màgia.
Més endavant:
-Art rupestre (les primeres inscripcions).
-Primers signes d'escriptura.
Simplement per necessitat (Donar-li a entendre als altres que vols alguna cosa d'ells).
Com ho fan?
Recursos gràfics a mà:
-Un pal, pedres, dits sang d'animals, excrements, etc ..
Més endavant:
Lent refinament de les demandes i necessitats:
-El món està explicat amb màgia.
Més endavant:
-Art rupestre (les primeres inscripcions).
-Primers signes d'escriptura.
Forma de donar-li un signe o símbol al llenguatge parlat.
Paraules: Imiten sons de la natura, expressions etc ...
Llenguatge: és el conjunt de gestos i sons.
Establiment de codis per poder completar el procés comunicatiu.
Paraules: Imiten sons de la natura, expressions etc ...
Llenguatge: és el conjunt de gestos i sons.
Establiment de codis per poder completar el procés comunicatiu.
Canal: mitjà físic
codi: llenguatge
Alfabet:
Agrupació de símbols amb un ordre determinat utilitzat en el llenguatge escrit, que serveix de sistema de comunicació.
El nom d'alfabet deriva de les lletres gregues alfa i beta (F)
Els alfabets del món (tipologia)
Es classifiquen en 2 grups:
-Escriptura conceptual
-Escriptura lingüística
codi: llenguatge
Alfabet:
Agrupació de símbols amb un ordre determinat utilitzat en el llenguatge escrit, que serveix de sistema de comunicació.
El nom d'alfabet deriva de les lletres gregues alfa i beta (F)
Els alfabets del món (tipologia)
Es classifiquen en 2 grups:
-Escriptura conceptual
-Escriptura lingüística
Conceptual:
A traves de
icones o representacions gràfiques, expressa idees o paraules. Per
exemple els pictogrames o jeroglífics.
Es fa picant
pedra amb un punxó.
A dia d'avui
encara s'utilitzen, com per exemple en la escriptura xinesa o en els
senyals de trànsit.
Lingüística:
A través de
signes que expressen sons.
Escriptura
sil·làbica: cada silaba es representen amb un fonema o so.
Escriptura
alfabètica: cada signe es representen amb un fonema o so.
L'origen de
l'escriptura:
l'escriptura
neix independentment en diverses civilitzacions. probablement a
través de pictogrames.
Té com a
primer ús la comptabilitat.
-Mesopotàmia:
L'escriptura sumèria.
A partir del
3300 a.c a submergir escrivien en tauletes d'argiles amb un sistema
semipictografic. que cap al 2500 a.C ve amb l'escriptura cuneïforme.
-L'escriptura neix independentment en diverses civilitzacions,
probablement a partir de pictogrames. (F)
-Mesopotàmia: l'escriptura sumèria. a partir del 3300 a.C.
Sumer va començar a escriure en tauletes d'argila.
L'escriptura Neix independentment en Diverses civilitzacions,
probablement a partir de pictogrames. (F)
Mesopotàmia: l'escriptura sumèria. a partir del 3300 a.C.
Sumer va Començar a Escriure en tauletes d'argila, con un sistema
semipictografic.
Orient mitja i Àsia menor.
Adaptessin la tècnica cuneïforme, als pobles de l'Orient Mitjà i
al asia menor. Acadis, elamites, Asiris, babilònics, hatiles.
Egipte: jeroglífics
Des del 3000 ac fins al 400 dc en Egipte s'usava el sistema
jeroglífic (6000 pictogrames) es a partir de la qual es
desenvoluparien 2 tipus d'escriptures cursives:
La demòtica o corrent, cap al 650 a.C. . Era mes simplificat i tenia
usos administratius i econòmics (sil.labari de 2 signes
monoconsonantics i 80 bioconsonantics).
La hieràtica o sagrada: Gairebé tan antiga com els jeroglífics,
reservada per a la religió des de la aparició de la demòtica.
Xina: escriptura logogràfica
Els primers caràcters de l'escriptura xinesa (4,500 signes) ja
apareixien en la dinastia shang (1400 ac). Fins a la reforma de la
dinastia quinze (S. III aC) fins al segle XX dc, quan hi ha un
increment i s'introdueixen l'alfabet llatí en els anys 50, i els
caràcters xinesos augmenten a 50.000, 1.500 d'ells s'aprenen a
l'escola de Bruce Lee.
L'origen pictogràfic d'alguns signes és evident, però l'escriptura
xinesa ha esdevingut sobretot "semanticofonetica".
Des del S. V existien casos d'escriptura sil·làbica, al que mes
sortida se li va donar va ser al de Fan-chi'eh (62 signes).
Japò
A
partir dels hampi 6 caràcters xinesos, els japonesos comencen a
adaptar poc sistemàticament i amb valor fonètic, els seus kanji (47
signes derivats del kai-shu o pronunciat kanji)
l'escriptura corrent es deia hiragana.
Amèrica central:
Els sistemes d'escriptura més complets d'Americà i precolombina (Els indis americans feien pictogrames i els inques "quipus" o mossos)
l'escriptura corrent es deia hiragana.
Amèrica central:
Els sistemes d'escriptura més complets d'Americà i precolombina (Els indis americans feien pictogrames i els inques "quipus" o mossos)
La
Asteca (Mèxic).
La Maya (Mèxic, Meridional, Guatemala, Hondures).
Els dos sistemes combinen elements fonogràfics i logogràfics.
La Maya (Mèxic, Meridional, Guatemala, Hondures).
Els dos sistemes combinen elements fonogràfics i logogràfics.
Creta
Escriptura
jeroglífica i sil·làbica
A
creta s’empra una escriptura jeroglífica (1900 - 1700 ae) que
evoluciona cap a dues cursives:
lineal
A (fins 1450 ae): (80 signes), encara no desxifrada, correspon ja a
una llengua minoica (no indoeuropea)
lineal
B (fins 1200 ae): (88 signes), derivada de la linea A, correspon ja
una llengua grega (indoeuropea).
Tots
dues son sil·làbiques, tot i que fan servir logo grames, s’escriuen
sobre tauletes d’argila i el seu us principal es la comptabilitat.
Escriptures
alfabètiques
Les
primeres escriptures alfabètiques registren llengües semítiques
a)
evolucionen a partir dels jeroglífics egipcis, com les:
inscripcions
protósinaptiques (31 signes)
protópalestines
(a partir de 1500 ae)
b)
o be evolucionen de l’escriptura cuneïforme, com els 30 signes de
l’alfabet d’ugarit (siria, 1500 - 1200 ae)
Alfabet
fenici
L’alfabet
fenici també registra una llengua emètica.
Inscripcions
mes antigues: daten del 1200 ae (sarcòfag del rei Ahiram de Biblos),
però les diferencies son insignificants respecte a l’alfabet
establert cap al 1000 ae a biblos: 22 signes consonàntics,
orientics, orientats de dreta a esquerra.
Origen:
els vincles culturals i comercial de fenícia amb Egipte, aixi com
l’estructura demòtica comuna de seves llengües, van permetre que
l’alfabet fenici fos adaptat probablement de l'escriptura egipcià.
Derivacions
de l’alfabet fenici
Després
del seu establiment, l'escriptura fenícia, es va difondre pel
mediterrani, per l’orient pròxim i mitja i va arribar fins a
l'indià, de manera que presenta les següents subdivisions:
branca
fenícia
branca
palestina
branca
aramea
ara
meridional (d’on deriva l’escriptura etiòpica, 500 ae)
Alfabet
grec
L’origen
semític de l’alfabet grec es indubtable.
La
primera inscripció coneguda es del segle VIII ae, però hi ha
especialistes que avancen l'adaptació cap al 1000 ae
El
préstec s’hauria fet a diversos llocs del mon grec i evoluciona
amb e temps. Aixi:
.
en grec arcaic, e nombre de lletres es variable i l'orientació te la
forma de baustrofedo.
.
en grec clàssic, en canvi, trobem un alfabet (oriental de milet o
jònic), amb 24 lletres i una orientació esquerra/dreta.
Innovacions
del grec:
-
l'anticipació de vocals (irregulars i esporàdiques a les llengües
semítiques)
-
l’afegiment d’algunes consonants existeixen en les llengües
semítiques
Destacar:
a)
aportació de vocals fonamental:
Fa
possible transcripció fonètica satisfactòria de les llengües
europees
b)
període clàssic:
Les
lletres di gamma, San, Sampi
desapareixen,
i per aixo no tenim les seves minúscules
Derivacions
de l’alfabet grec
l’alfabet
grec participara en el proces de foració de diverses escriptures:
A
L’EPOCA ANTIGA:
Llengües
no hel·lèniques d’ asia menor
(cari,
lici, lidi)
Les
escriptures itàliques (etrusc)
El
copte (egipci i nubi)
A
l'època medieval
El
gòtic
L’eslau
(ciríl·lic)
Alfabet
llatí
L’alfabet
llati es una de les nombroses escriptures locals que els etruscs
prenen, mes o menys directament, d’alfabets grecs occidentals.
En
el cas de roma, es tracta probablement d’una adaptació etrusca de
l’escriptura d’eubea.
(>Cumes>
caere>romma) feta a mitjans s. VIII ae
Els
primers testimonis llatins daten del segle VI ae
L'alfabet
clàssic (s. I ae) el constitueixen definitivament 23 lletres, amb
orientació inicial bustrofèdica i posteriorment (ss. VI-IV ae)
d’esquerra a dreta.
Després
d’una llarga evolució l’escriptura llatina ha esdevingut una de
les mes universals.
Destacar:
a)
principi: 21 lletres
(G,J,N,O,I
=afegides als nostres alfabets)
b)nous
sons = noves combinacions CH, PH, RH, TH
Alfabet
arameu
Els
arameus son un poble semític establert a sirià, on van esdevenir
mercenaris i comerciants.
L’escriptura
aramea, adoptada de la fenícia (segle X ae), va ser oficial durant
mes d’un mil·lenni a diversos imperis (babilònic tarda, assiri,
persa) i la seva llengua es també bíblica (escrita als evangelis
manuscrits de la mar morta)
Te
22 consonants i orientació dreta/esquerra
Alfabet
hebreu
Te
dues formes diferents:
La
mes antiga deriva de l’escriptura Fenícia (segle IX ae) i ha
quedat reduïda a l’us religiós
La
mes moderna, derivada de l’alfabet arameu (segle III ae), s’anomena
hebreu quadrat i es emprada actualment a Israel: te 22 consonant i
alguns signes complementaris per a les vocals
l'orientació
es dreta/esquerra
Alfabet
àrab
Els
àrabs es construeixen com a poble entre els segles IX-VII ae, però
no tenen un regne fins al segle I ae (nabateus)
L’escriptura
àrab deriva probablement de l’alfabet arameu nabateu (500 ae), que
evolucionara cap els dos tipus principals del període islàmic
(segle VII):
cufic
(monumental)
nashki
(cursiva)
Te
28 consonants, signes vocàlics i orientació dreta/esquerra.
ha
estat un alfabet adopta asia, africa i Europa per pobles no semítics
(persa,
afganes, malassi, bantus)
A
destacar:
no
transcripció de vocals curtes
no
majúscules
no
permet diviso final de línia
consonants
dobles (tashiid)
cal·ligrafia
àrab; art en si mateix (no permet representar figures animades)
Índia
Existeix
una escriptura proto indica (2500 ae), correspon a la civilització
de Harappa i Mohenjodaro (vall de l'indo)
Te
uns 250 signes sense desxifrar encara (podria registrar una llengua
dravidica).
Les
escripturàs modernes deriven de l'alfabet arameu:
la
kharosti (250 ae - segle V de)
i
el brahmi /anterior al segle III), que te 32 signes consonàntics i 4
vocàlics, orientats d'esquerra a dreta, i una gran varietat
d'escriptures locals a l'India i Asia central i Tibet, entre les
quals sobresurt la devangari (sanscit hindi)
Alfabets
eslaus
El
primer alfabet eslau va ser una creació original de ciril·li (segle
IX), com eina per a l'evangelització dels pobles eslaus:
son
40 signes glagolitics.
mes
recent es l'alfabet ciríl·lic (segle X), increment atribuït a
Cirili
te
43 signes que deriven de lletres gregues (24), glagolitiques i
d'altres signes.
A
partir del 1050 (separació de l'església romana i ortodoxa), els
pobles eslaus han de triar entre alfabet ciríl·lic i el llati.
Abans
d'arribar als 30 signes actuals, l'alfabet rus va simplificar dos
cops (segle XVIII i segles XX) l'alfabet ciríl·lic
(foto
toehold church slavonic glagolific)
Escriptura
Germànica
El
futhark o alfabet rúnic (s. II - s. XVII) es una creació pròpia
dels pobles germànics, amb aportacions de l'alfaber llati.
tenia
entre 16 i 24 signes amb forma lineal, orientats de manera variable
(drena, esquerra, capgirats).
L'etapa
mes rica es la de las runas escandinaves (segle VIII - XI)
Caracter
runics:
Associats
a qüestions màgiques i místiques
les
runes transmeten un missatge secret
cada
signe te la seva qualitat
el
"mestres de les runes" gaudeixen de prestigi (saben
gravar-les)
Alfabet
ibèric
A
partir dels segles VI - V ae es van fer servir a la península
ibèrica diversos alfabets:
el
fenici
el
grec
l'escriptura
tartasso-iberica (segle IV ae), que: emprava un sistema mixt,
sil·làbic i alfabètic, de 27 signes
Orientació
dual (dreta/esquerra al sud, esquerra dreta al nord-est)
petites
variants fonètiques (diferenciació entre oclusives sordes i sonores
al nord-est)
Les
inscripcions ibèriques es poden llegir, malgrat que no coneixem
totalment el significat dels mots ni l'origen de la llengua ibèrica.
Nous
alfabets
Amb
el pas dels segles no han deixat d' aparèixer nous alfabets, codis
de signes i sistemes d'expressió escrits o visuals:
-l'escriptura
per a cecs (braille, 1809 - 1852)
-l'IPA o Alfabet Fonètic Internacional (Passy, 1886)
-El
llenguatge de concordança mundial, l'Esperanto (llengua auxiliar
planificada, Zamennhof, 1887)
-El
codi de signes per a sords.
Els
elements amb els cuals produïm o fixem l'escriptura tambe han
evolucionat radicalment:
-La
maquina d'escriptura (1867).
Digitalitzacions
es fan necessàries unes
especificacions en la recepció dels originals
els originals
digitalitzats es poden presentar amb un grau diferent de acabat
original digitalitzat
sense composar-mig composat-composat.
Sense composar
en aquest cas l' autor sa
limitat a aplicar el text sense fer distincions entre els diferents
rangs.
El que presten l'autor es
que les seves idees flueixin lliurement sense frens .
Mig composats:
L'autor entregar el text
amb algunes modificacions, però sense estar acabat
son idees exposades per
l'autor amb ajuda de la tecnologia.
Composats:
aquest text a estat
tractat convenient ment per l'autor y te totes les característiques
corresponents.
L'autor que ha de tenir
coneixements de composició entén que la seva obra no es nomes el
contingut si no també el com es presenta.
Estalvia molta feina als
preimpresors.
Especificacions d' entrega
d' 0riginals no digitalitzats.
Les especificacions son un
contingut de normes bàsiques que serveixen de guia per l'autor per
entregar el seu treball amb unes mínimes garanties.
L'u s a propiciat una
unificació d'aquestes normes de tal maner a que moltes de elles son
comunes
malgrat parlar d'originals
i que en la empresa es realitzara i que en la empresa es realitzara
copia de treball es molt reconfortant sempre uque sigui possible que
l'autor entregui copia de l'original i no l'original en si.
a) especificacions
d'entrega
-presentar escrits per una
sola cara.
-presentar escriptura neta
amb marges sense esmenes i interlínia u que sigui fàcil d'entendre
la lletra.
-fer servir formats de
paper normalitzat.
-utilitzar papers blanc o
d'un color clar per afavorir el contrast.
-presentar cada una de les
pagines numerades.
-les correccions si ni ha
han de estar amb un altre color.
b) entrega d'originals
parlats
-presentar-los en un
sistema d'arxiu normalitzat(cinta, casset, mp3 etc...).
-Dicció clara i audible,
fàcilment entenedora
-Exposició continuada de
les idees,sense dubtes acotacions o salts.
c)originals mecanografiats
-Escrits per una sola
característiques
-Utilitzar un format de
paper estan dar.
-El blanc dels marges de
cap i peu i dels interlineats han de ser ampli.
-Han de aparèixer el
numero a cada pagina al cap i marginat de la dreta.
-ha de aplicar-se una
sangria a la primera línia.
-el text s'ha de presentar
sense justificar.
-L'autor no a de incloure
correccions a l'original.
-L'original a de
presentar-se net sense ratlles esmenes etc... .
d)els impresos
-ha de existir un bon contrast estre el color de text .
-Determinades fonts poden donar problemes en les digitalitzacions. H
a de fer-se una prova prèvia abans de establir les condicions de
treball.
-Ha de comprovar-se que l'original s'adapti a l'escàner.
Especificacions d'entrega els originals digitalitzats
Aquestes normes estan unificades ,de tal manera que moltes de elles
son comunes.
a)Especificacions relatives a la aplicació i formats
-Junt amb el arxius digitalitzats s'ha de entregar sempre:
-Una copia impresa o escrita per una sola cara amb:
-el numero de pagina de l'ultima versió entregada.
-El llistats d'arxius amb el format corresponent.
-L'aplicació o aplicacions amb la que s'ha creat
-la seva versió
-l'entorn operatiu
-Les aplicacions han de
ser les mes comuns i acceptades:
Editores de textos per
defectes
Editors de textos
professionals: Word Excel etc...
Per l' utilització
d'aplicacions de maquetació, l'autor la de consultar al
preimpresor.
-que cada arxiu es guardi
de manera independent.
-Els arxius han de
ordenar-se i numerar-se ,amb zeros en les desenes.
b) especificacions
relatives a text.
-Fer servir una
configuració de text estan-dar.
-El blanc dels marges han
de ser amplis
-El blanc de la interlínia
també ha de ser ampli
-Ha de aparèixer el
numero de pagina.
-Son preferibles originals
sense composar, a no se de que l'autor digui el contrari.
-el text ha de estar
alineat a l'esquerra, sense justificar i sense partició de paraules.
-No s'ha de forçar el
canvi de línia mi de pagina.
-Fer servir en tot el text
un sol tipus de lletra.
-Les notes aniran
separades del text.
-El quadres i textos s'han
de compondre en un document a part i ajuntar-se con arxius
independents.
-S'ha de aplicar un sagnat
de tabulador a les primeres línies.
-El paràgrafs no s´han
de separar entre ells per línies en blanc.
Equips i aplicacions
informàtiques empleats en el proces:
Perifèrics d'entrada
Els equips informàtics
han de estar connectats a escàners i disposar d'almenys una
aplicació de reconeixement òptic de caràcters (OCR)
que permeti la
digitalització dels originals mecanografiats
o de originals que estan
impresos però que no hi ha arxiu digital.
A mes han de disposar de
connexió interna i externa per mitja de xarxes de comunicació i
serveis de correu electrònic per a la recepció i enviaments
d'originals digitalitzats
un fax pot complementar
l'enviament dels originals.
En cas de que l'empresa
accepti originals parlat han de disposar de equips de reproducció
d'àudio.
Ordinadors
Compatibles (PC) i (MAC)
Els dos entorns son
necessaris en la actualitat en una empresa de preimpressió i també
en el proces de recepció d'original , atès que l'arxiu digital pot
provenir de dos entorns.
En la actualitat son
compatibles i, per aixo, es possible compartir arxius entre ells:tot
y que aixo pot ser font de problemes, per que es aconsellable
tractar-los en l'entorn corresponent.
Fonts
La
informació sobre les descripcions de fonts es recullen en petits
arxius que s' emmagatzemem es el sistema operatiu del ordinador. Tots
els ordinadors incorporen variàs fonts per defecte.
Aplicacions
Les
aplicacions d'edició bàsica pròpies de cada sistema operatiu son
son suficients per preparar originals digitals
Entre
aquest programes trobem Word pad ,text o text edit.
Les
aplicacions d' edició professional es troben disponibles en els dos
entorns (destaca microsoft word i world perfect).
Formats oberts
ASCH:no
conte informació de tipografia ni disseny.
RTF:
conte informació de tipografia i disseny molt bàsica.
Formats específics
Processadors
de textos: indesingn per exemple
Contenen
tota la informació de tipografia o disseny i permeten exportar en
EPS .
LES OCR
OCR:
son les sigles d' Optical Character Recognition, reconeixement òptic de caracters, o amb una descripció més senzilla: cóm fer per a ensenyar a llegir a l' ordinador.
És un programa que llegeix aquestes imatges digitals i busca conjunts de punts que s' assemblin a lletres, a caràcters.
Optimització del recursos:
En els últims anys la digitalització de la informació s' ha convertit en un punt d' interès per la societat.
En el cas concret dels textos, existeixen i es generen contínuament grans quantitats d' informació escrita, tipogràfia o manuscrita en tot tipus de suport. Aquest mètode implica un important estalvi de recursos humans i un augment de la productivitat al mateix temps que es manté o fins i tot es millora la qualitat de molts serveis.
El Reconeixement Òptic de Caràcters:
Identifiquen automàticament símbols o caràcters, que pertanyen a un determinat alfabet, a partir d' una imatge per emmagatzemar - ho en forma de dades amb les que podrem interactuar amb un programa d' edició de text o similars.
Problemes en el Reconeixement òptic de caràcters:
El proces bàsic que es duu a terme és convertir el text que apareix en una imatge en dades que podran ser editades i utilitzades com a tal per qualsevol programa o aplicació que les necessiti.
partint de una imatge de dos nivells de gris, el reconeixement d' aquests caràcters es realitzara bàsicament comparant - los amb uns patrons o plantilles que contenen tots els possibles caràcters.
Les imatges reals no son perfectes, per tant el Reconeixement Òptic Caràcters es troba amb diversos problemes:
- El dispositiu que obté la imatge pot introduir nivells de grisos en el fons que no pertanyen a la imatge original; La resolució d' aquest dispositius pot introduir soroll a la imatge, afectant als píxels que han de ser processats.
Esquema Bàsic d' un Algorisme de Reconeixement Òptic de Caràcters:
Tots
els algorismes de Reconeixement Òptic Tots els algorismes de
Reconeixement Òptic de Caràcters tenen la finalitat de poder
reconèixer un text d’una imatge qualsevol per poder-lo tractar
posteriorment.
Per tal de fer - ho es basen en 4 passos:
1. Binaritzaciò
2. Fragmentació o segmentació de la imatge.
Aquest és el procés més difícil i necessari per al posterior reconeixement de caràcters. La segmentació d'una imatge implica la detecció dels contorns o regions de la imatge. Permet la descomposició d'un text en diferents entitats lògiques que han de ser prou invariables per ser independents de l'escriptor, i prou significatives per al seu reconeixement
3. Simplificació de les components.
Un cop aïllats els components de la imatge, fruit de la fragmentació del pas anterior se'ls aplica un procés d'aprimament a cadascuna. Aquest procediment consisteix a anar esborrant successivament els punts dels contorns de cada component de manera que es conservi la seva tipologia, simplificant la seva forma.
4. Comparació amb patrons
• Existeixen altres mètodes com per exemple:
– Mètodes geomètrics o estadístics
– Mètodes estructurals
– Mètodes Neuro-mimètics
– Mètodes Markovians
– Mètodes de Zadeh.
Per tal de fer - ho es basen en 4 passos:
1. Binaritzaciò
2. Fragmentació o segmentació de la imatge.
Aquest és el procés més difícil i necessari per al posterior reconeixement de caràcters. La segmentació d'una imatge implica la detecció dels contorns o regions de la imatge. Permet la descomposició d'un text en diferents entitats lògiques que han de ser prou invariables per ser independents de l'escriptor, i prou significatives per al seu reconeixement
3. Simplificació de les components.
Un cop aïllats els components de la imatge, fruit de la fragmentació del pas anterior se'ls aplica un procés d'aprimament a cadascuna. Aquest procediment consisteix a anar esborrant successivament els punts dels contorns de cada component de manera que es conservi la seva tipologia, simplificant la seva forma.
4. Comparació amb patrons
• Existeixen altres mètodes com per exemple:
– Mètodes geomètrics o estadístics
– Mètodes estructurals
– Mètodes Neuro-mimètics
– Mètodes Markovians
– Mètodes de Zadeh.
L'
OCR: aplicacions
Han introduït aquest processos per augmentar el rendiment dels seus serveis i d' altres que es basen completament en aquestes tecnologies.
Tres de les moltes aplicacions mes destacades :
Reconeixement de textos manuscrits.
Aquests texts es componen bàsicament de caràcters individuals, la majoria d' algorismes OCR no aconsegueixen bons resultats ja que la segmentació de text continu és un procediment complexe.
Reconeixement de matrícules:
es reconeixen mediant radars han de ser capaços de localitzar la matrícula d' un vehicle amb condicions d' il · laminació, perspectiva i entorn variables.
Indexació en bases de dades:
cada vegada són més els mètodes que s’utilitzen per organitzar tot aquest material emmagatzemat en bases de dades.
Un d' aquests continguts són les imatges
Actualment han aparegut cercadors que proporcionen la possibilitat de buscar imatges mitjançant el text que apareix en elles, com el cercador DIRS.
Aquesta tecnologia proporciona una nova possibilitat en les cerques d’imatges i demostra que l’OCR encara pot donar molt de si.
Han introduït aquest processos per augmentar el rendiment dels seus serveis i d' altres que es basen completament en aquestes tecnologies.
Tres de les moltes aplicacions mes destacades :
Reconeixement de textos manuscrits.
Aquests texts es componen bàsicament de caràcters individuals, la majoria d' algorismes OCR no aconsegueixen bons resultats ja que la segmentació de text continu és un procediment complexe.
Reconeixement de matrícules:
es reconeixen mediant radars han de ser capaços de localitzar la matrícula d' un vehicle amb condicions d' il · laminació, perspectiva i entorn variables.
Indexació en bases de dades:
cada vegada són més els mètodes que s’utilitzen per organitzar tot aquest material emmagatzemat en bases de dades.
Un d' aquests continguts són les imatges
Actualment han aparegut cercadors que proporcionen la possibilitat de buscar imatges mitjançant el text que apareix en elles, com el cercador DIRS.
Aquesta tecnologia proporciona una nova possibilitat en les cerques d’imatges i demostra que l’OCR encara pot donar molt de si.
Tipografia
digital
Creació
tipogràfica:
professionals -
fundicions digitals
b. autor-
aplicació especialitzada
Aplicacions de
creació tipogràfica – fontlab- fontcreator (images)
hi ha 2 tipus
de tipografia: en vectors i en mapa de bits .
Fonts bitmap
(herència
matrius fotocomposició)
fonts
vectorials
(arquitectura
digital)
Fonts
vectorials:
Formes
definides amb línies i punts.
Impressió
independent de la resolució del dispositiu de sortida-fonts
escalables.
Representació
en pantalla (bitmap de pixels) mitjançant la tècnica antialiasing.
(suavitza
limits atorgats ,grisos), molt útil per que aplicacions de text molt
grans no es veien pixelades. (imagen)
A. extensió
ATM
B. Sistema
operatiu.
Tipografia
digital.
Postscrip 1
(ps1)
Definides per
corbes de Bèzier (foto)
Es la primera
tecnologia de fonts vectorials.
No portable
completament.
Versions
diferents per MAC i WIN.
Composat per 2
fitxers.
Fitxer de
impressió o vectorials:
la maleta de
fitxers bitmap o la pantalla.
a. MAC: maleta
de fonts amb 2 o me tamanys (Innecesaria amb ATM)
- Font de pantalla=bmap.
Interpreta les
dades metriques
- fonts d'impressió: sense extensió
.definició del
contorneig de la font per impressora.
b.WIN : sense
maleta.
1: font de
impressió = pfb.
Definició del
contorneig de la font per impressora
- arxiu de informació mètrica= afm/pfm.
Informació
utilitzada per composar la font.
Ocasionalment=
inf- arxiu de text amb el nom de font i altres dades.
Font de
pantalla
Joc de
caràcters bitmap
(10,12,14,16,18
y 24 pt)
.ampliacio=
font escalonada
Diferent series
per font.
Vinculació
font de pantalla amb outline font.
( garantitza
que sèrie triada serà la impessa )
True type (Ttf)
(foto)
Definides per
“splins”
(funcions de
programació )
portable
completament (multi plataforma).
Composada per
fitxer únic (vectorial)
Extensió .
Suit o .TT
(Anteriorment)
S' acompanyaba de maleta de tipus per accelerar visualització en
pantalla= desfasat per ATM i potencia de CPUs.
PS1 vs TT
PS1
Materialitzat
optim – mateix LDP (ps)
.Acceptada per
tots dispositius Ps
Fonts de
treball per totes les factories.
TT
.Major
versatilitat multi plataforma (PC)
.Fitxer únic.
Rasteritzaciò
mes lenta – conversió a PS
.No
acceptada per tots dispositius a PS
Millor hinting-
major pes de memòria
(2048x2048 vs.
1000x1000)
Múltiple
master (MMf)
Desenvolupament
de PS1 realitzat per Adobe.
Actualment
abandonada per adobe pel desenvolupament de l' OTF.
Basat en
unicode- doble byte (65.000 caràcters)
Cada font
adopta forma diferent sense distorsió.
Nomes funciona
amb utilitat ATM.
Open type (OT)
Desenvolupament
d'Adobe i MS i adoptada per Apple
Basat en
unicode- doble byte (65.000 caràcters)
.Conjunt de
caràcters expandit i opcions tipogràfiques avançades.
Arxiu únic
-Font auto contendia.
Total
compatibilitat amb fonts Ttf i PS1.
Versatilitat
de recursos
Versaletes
reals ( no modificacions deformades per aplicació)
xifres
clàssiques desalineades ( vs. Modernes alineades)
Fraccions i
ordinals.
Lligadures
(especialment important per a fonts cal·ligràfiques)
Caràcters
decoratius= galment, integrats dins la versió cursiva.
.editables
des de la paleta de caràcters (MAC) o paleta glifos (Indesing)
Caràcters
diferents= ideals per a capitulars. (les lletres del començament del
capitul de un llibre que moltes vegades es molt mes gran que el reste
de lletres)
Caràcters no
llatins.
Standard- 387
caràcters -21 idiomes
Pro -21 idiomes
centro europeus
com-48 idiomes.
Open Type i
aplicacions
Indesing: des
de la introducció CS
Quarc: des de
la versió 7.0 suporta Unicode i Open Type.
No hay comentarios:
Publicar un comentario